LUFTKAPTAJN ER FLYVENDE I GOLF

LUFTKAPTAJN ER FLYVENDE I GOLF

Ejeren af Danish Air Transport, Jesper Rungholm, har altid golfkøllerne med sig i flyet, når han er på arbejde

De bedste professionelle golfspillere flyver verden rundt med deres golfkøller. Det samme gør en dansk luftkaptajn, nemlig ejeren af Danish Air Transport (DAT), Jesper Rungholm, som har været en dedikeret golfspiller, siden han for 10 år siden slog sine første slag i Royal Oak Golf Club i Jels – 10 minutters kørsel syd for Vamdrup, hvor han fra Koldingegnens Lufthavn styrer sit flyselskab.

Det har han udviklet fra at operere med et enkelt Short Skyvan SC7-fly med 19 sæder til bl.a. at operere med fem Airbus A320-fly, der flyver charter for både den danske rejsebranches succesfulde opkomling, Primo Tours, i Ringkøbing og for golfrejsebureauet green2green.

Jesper Rungholms foreløbige golfkarriere har udviklet sig næsten i samme takt som flyselskabet, idet han i dag har spillet sig ned i handicap 10,4, selvom han var 46 år, da han første gang fik en golfkølle i hænderne. Det skete på foranledning af en bekendt fra erhvervslivet i Vamdrup, Knud Kock Jensen, som var golfspiller og formand for Bodil og Andreas Schou Fonden, der bl.a. ejer Royal Oak-golfbanen.

Advarsler ignoreret

– Jeg var ellers advaret af andre erhvervsfolk mod at blive golfspiller. De hævdede nemlig, at jeg sandsynligvis ville komme til bruge så meget tid på golfbanen, at det ville gå ud over mit firma og kræve en høj kassekredit, hvis jeg ville have et lavt handicap. Heldigvis ignorerede jeg advarslerne, for siden mit første slag har jeg nydt hver eneste dag på golfbanen, lyder det med ubetinget begejstring fra Jesper Rungholm.

Den eksplosive udvikling, som Danish Air Transport har oplevet de seneste 10 år, beviser, at chefens glødende golfinteresse aldrig har fået lov at påvirke firmaet i negativ retning. Selskabet har nemlig haft overskud de seneste 12 år, og i dag har DAT i alt 22 fly, opererer både på indenrigsruter i Norge og Danmark (Karup-København og Rønne-København), flyver ruten Esbjerg-Billund-Stavanger og udstationerer/udlejer jævnligt fly med besætning i længere perioder til andre selskaber i både Europa, Afrika, Mellemøsten og Asien. Hele 420 medarbejdere beskæftiger DAT i øjeblikket.

Tidlig morgengolf

– Jeg har altid været lidt en enspænder som golfspiller, fordi jeg gerne både træner og spiller alene. I mine første golfsæsoner stod jeg ofte så tidligt op, at jeg kunne nå at køre til Royal Oak og spille seks-syv huller, inden jeg skulle møde på kontoret kl. 9 i Vamdrup, fortæller Jesper Rungholm.Rungholm-2

– I de senere år har jeg, ligeledes alene, spillet enten ni huller eller trænet et par timer efter arbejdstiden, så tit det har været muligt i forhold til mine flyvende opgaver. Når man begynder så sent, som jeg gjorde, får man aldrig et lige så naturligt golfsving som dem, der startede i en ung alder. Derfor har det altid for mig handlet om at træne så meget, at jeg mit »unaturlige« golfsving trods alt virker, og det er så alligevel ikke helt tilfældet, for jeg slår for mange dårlige jernslag på par 3-hullerne, men driver, chipper og putter til gengæld så godt, at jeg næsten altid spiller til mit handicap. Jeg hader at komme ind med 25 stablefordpoints, og heldigvis sker dét meget sjældent.

Èt chip og ét putt

Det er trænerparret i Royal Oak, brødrene Christian og Martin Heiden Nielsen, der har overbevist Jesper Rungholm om, at både målbevidst slagtræning på driving rangen og koncenteret opvarmning før en runde betaler sig.

– Jeg øver mig rigtigt meget i at chippe og putte, og inden jeg skal spille en runde, skal jeg partout hole mindst ét chip på indspilsgreenen og hole en stribe putts i træk fra en meters afstand på puttinggreenen. Det giver mig så meget selvtillid, at jeg forventer ét  chip og ét putt, når min bold på runden ligger i nærheden af greenkanten. Jævnligt bruger jeg under 30 putts på en runde, og jeg håber og tror, at jeg en dag kan nøjes med 27 putts på én runde.

– Når jeg varmer op på driving rangen før en runde, visualiserer jeg altid banens første tre huller og slår mine lange opvarmningsslag med de køller og jern, jeg i rækkefølge regner med at skulle bruge dem.

Skotsk fødelsdagsgave

Sin hidtil bedste runde har Jesper Rungholm faktisk spillet på en af de  bedste og sværeste skotsk linksbane, Nairn, der bl.a. har huset Walker Cup (1999) og Curtis Cup (2019) og flere gange har været kvalifikationsbane til The Open. Her scorede Jesper Rungholm 39 stablefordpoints – trods ét streget hul – og vandt den årlige udlandsturnering over to dage/runder for medlemmerne af netværket Danske Aktive Virksomhedsledere (DAV) fra trekantområdet Kolding-Vejle-Fredericia. Den anden runde af turneringen blev i øvrigt spillet på den verdensberømte Royal Dornoch, én af Skotlands ældste og mest historiske baner.Rungholm-3

Da Jesper Rungholm blev 50 år i 2009, var fødselsdagsgaven fra hans ikke-golfspillende hustru en uges golfoplevelse på fem St. Andrews-baner, The Links Experience, som fødselaren nød i ekstra fulde drag, da han lavede sit golflivs hidtil eneste eagle på ét af par 5-hullerne på selveste Old Course. Han holede med en 3-wood fra 209 meters afstand! Personligt forlængede han turen med til 11 dage – og spillede en runde på 11 forskellige baner.

Solskinsgolf på Grønland

Luftkaptajnjobbet har i sig selv givet Jesper Rungholm en række mindeværdige golfoplevelser, dels fordi han altid har golfkøllerne med på farten, og dels fordi han lander sit fly mange særprægede steder:

– Bedst husker jeg en runde på 9 hullers-banen i Nuuk på Grønland sammen med en kollega fra Air Greenland. Vi spillede en varm julidag i strålende solskin og fik os en uforglemmelig naturoplevelse. Jeg har også spillet på en særpræget bane højt oppe i bjergene i kongedømmet Bhutan mellem Indien og Kina, på militærets golfbane i Dhaka i Bangladesh, hvor jeg gik tør for bolde efter 14 huller, og på den eneste golfbane i Etiopien – i Addis Ababa Golf Club, der ligger i den gamle, nedlagte lufthavn.

Da USA’s præsident Barrack Obama i juli i år landede i den nye internationale lufthavn i Addis Ababa, fløj Jesper Rungholm ét af sine egne fly, MD87, for Det Hvide Hus som luftstøtte til præsidentens  fly, U.S. Air Force One, og det var faktisk dette celebre job, der gav ham lejlighed til at svinge golfkøllerne i Addis Ababa.

Porsche-favoritten

Det er ganske usædvanligt, at Jesper Rungholm har haft  tid og lyst til at blive en habil golfspiller, fordi hverken hans hustru Kirsten eller tre børn spiller golf. Fruen dyrker til gengæld triatlon på højt plan!

Når Rungholm to gange om året holder 14 dages ferie udenlands med familien sker det faktisk i eget sommerhus på en golfbane, Pecanwood Golf & Country Club ved Hartbeespoort Dam udenfor Pretoria i Sydafrika, hvor Jack Nicklaus har bygget én af sine fem signaturbaner i landet, en sand legeplads for Jesper Rungholm, der elsker at spille alene – fordi han spiller bedst, når han spiller hurtigt. Det er i ét tilfælde lykkedes ham at spille ni huller på 57 minutter! Han har aldrig scoret over 25 stablefordpoints, hvis en 18 hullers-runde har taget fem-seks timer.Rungholm-4

Selvom Pecanwood-banen hører til Jesper Rungholm favoritbaner, er det faktisken bane på Mallorca, der topper hans favoritliste. Det gælder Alcanada-banen ved Alcudia, som ligger i en gammel appelsinplantage, der skråner ned mod Middelhavet. Banen ejes af et medlem af Porsche-bilfamilien og har Porsche-standard, mener Jesper Rungholm.

– Jeg spillede desuden fornylig en bane, som intet vidste om på forhånd, men som straks blev én af mine favoritter, nemlig Porto Santo-banen på øen af samme navn ved Madeira, slutter luftkaptajnen, der er flyvende i golf – så flyvsk, at han i løbet af sine kun 10 år som golfspiller har svinget køllerne i alle europæiske lande med undtagelse af Holland, på alle kontinenter bortset fra  Australien og Sydamerika, og som ikke kan nøjes med Royal Oak som eneste danske hjemmeklub. Han er nemlig også medlem af Benniksgaard Golf Klub ved Flensborg Fjord.

FAKTA

DAT startede med den grimme ælling

Uden at have studentereksamen blev Jesper Rungholm alligevel optaget på den militære flyverskole i Avnø, fik først arbejde som pilot i Hæren på Flyvestation Vandel og siden på Flyvestation Værløse i den berømte redningshelikoptereskadrille 722. Hans kone, Kirsten, var også flyvertosset og havde på et tidspunkt selv en kunstflyver.

Jesper Rungholm grundlagde Danish Air Transport i 1989 og fløj i den første sommer primært med faldskærmsudspringere i Norge med selskabets første fly, Skyvan OY-JRL – med kælenavnet »Den grimme ælling.« Den medvirkede året efter i filmen »Bananen, skræl den før din nabo,« hvor den med Jesper Rungholm ved styrepinden  smed en pølsevogn ud af flyets bagdør, så den landede på Rådhuspladsen!

I mange år har DAT fløjet danske fodbold- og håndboldhold til kampei udlandet og danske soldater til Afghanistan, ligesom selskabet havde et fly på verdensturne som optakt til VM i fodbold 2012 i Sydafrika – med chefen som luftkaptajn på en del af turen.

Related posts

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *