Sportspark Blaavandshuk
header abonnemnt teaser
DGU VIL FORANDRING

DGU VIL FORANDRING

Af Kim Henningsen.

DGUs direktør Morten Backhausen erkender, at der er plads til forbedring i dansk golf, men at fordomme og uinteresserede politikere er den store udfordring.

-Dansk golf er i den grad parat til forandringer for at lokke flere golfspillere til, men vi er bare endnu ikke gode nok til at fortælle offentligheden om det. Og så kæmper vi fortsat med politikere, som mener, at golfsporten bare skal klare sig selv.

Sådan lyder det fra DGU’s direktør Morten Backhausen i forlængelse af seneste udgave af Golfavisen, hvor den tidligere fodboldlandsholdsspiller Niels-Christian Holmstrøm langede kraftigt ud mod golfmiljøet for ikke at ville de nødvendige ændringer for at tilpasse sig nutidens behov.

-Holmstrøm har da nogle gode pointer, når han f.eks. taler for faste starttider over en halv sæson eller flere ni-hullers turneringer, men dansk golf er inde i en stor forandring, når det handler om medlemmer. Den klassiske klubgolfer udgør i dag kun 48 pct. af medlemmerne, men de 52 pct. tilhører den nye generation, som ikke ønsker at være en del af klubben, men bare vil kunne spille golf, når det passer dem, siger Morten Backhausen.

En rød klud
Den nye generation oplever ifølge DGU-direktøren, at klubber i klubben har fået for store rettigheder omkring starttider uden at betale ekstra for det, og for dem vil Holmstrøms forslag være en rød klud.

Niels-Christian Holmstrøm skød i forrige nummer af Golfavisen med skarpt imod den manglende nytænkning i dansk golf. Nu giver DGU ham delvis ret.

-Men det kunne jo være interessant at se, om nogle vil betale lidt ekstra for at købe sig til starttider. Så kunne det give mening, og klubberne vil samtidig få ekstra penge i kassen i trange tider, siger Morten Backhausen.

Forslaget om ni-hullers runder har Backhausen et lidt ambivalent forhold til:

-For de fleste, der har spillet golf i mange år, er det eneste naturlige en runde på 18 huller, men vi skal forbedre flowtiderne. De nye golfregler er et skridt i den retning, men vi skal også tænke i at fjerne høj rough og andre baneændringer for at få nedsat tiderne for en runde.

-Samtidig skal vi også gøre os klart, at der også er en ny generation af medlemmer, som ikke har fire-fem timer til en runde. Vi bliver nødt til at promote ni-hullers medlemskaber – ikke bare i klubber med 27 huller – for der er en målgruppe til ”to-timers produktet,” især blandt de 25-45-årige.

Kræver nytænkning
-Det kræver nytænkning i klubberne, for den gruppe af medlemmer vil falde fra, hvis der ikke sker ændringer. For dem, der kun har tid til ganske få 18-hullers runder, er 7.000-8.000 kr. i kontingent ganske simpelt for meget, understreger Morten Backhausen.

Til gengæld er der ingen slinger i valsen, når det handler om Niels-Christian Holmstrøms angreb på politikerne for at yde alt for lidt økonomisk støtte til golfsporten i forhold til, hvad den betyder for folkesundheden. Her er Morten Backhausen 100 procent enig:

-Langt, langt de fleste politikere har den holdning, at golfspillere bare kan betale selv. De – og mange i befolkningen generelt – har desværre den opfattelse, at golf er en snobbesport i lukkede miljøer. Vi har et kæmpe arbejde i at få gjort op med de fejlagtige fordomme.

-Når man tænker på, at golf i Danmark omsætter for ca. to mia. kr., falder der meget af til statskassen i form af f.eks. moms og A-skat, og det svarer slet ikke til det beløb, vi får tilbage. Når jeg skal forklare politikerne, hvorfor vi føler os snydt, plejer jeg at sammenligne en golfbane med en svømmehal. Kommunen finansierer opførelsen af svømmehallen og giver efterfølgende borgerne mulighed for at bruge den for et lille beløb. Vi skal selv betale for anlæggelsen af golfbanen og med et langt, langt større beløb selv betale for driften af den.

Projektet ’Golf gavner’
-DGU har iværksat projekt ”Golf gavner,” hvor vi opridser de økonomiske fordele omkring de muligheder en golfbane giver i form af motion, folkesundhed og de sociale relationer, der skabes til gavn for det almindelige velvære. Det oplysningsarbejde skal intensiveres ikke bare fra DGU, men også fra de enkelte klubber, så vi kan få påvirket lokalpolitikerne og ikke bare dem på Christiansborg. Desværre er der vist ingen golfspillere i den nye regering, men vi giver ikke op, for vi ved, at vi har et godt produkt, understreger Morten Backhausen.

Der er optimisme i stemmen – men også en erkendelse af, at det er op ad bakke for dansk golf. Ligeledes når det handler om den allerstørste udfordring: Rekruttering af nye spillere. DGU har i dag 148.000 medlemmer og oplevede frem til finanskrisen i 2008 en gevaldig fremgang. Siden er udviklingen stagneret. Det samme er i øvrigt etableringen af nye golfbaner, men der er alligevel færre spillere per hul i Danmark, end der var før krisen.

Anderledes kunder
-Vi er sluppet bedre gennem nedturen end de fleste andre lande. Både USA, Storbritannien, Sverige og Norge har oplevet banelukninger, og i de sidste to lande er antallet af golfspillere faldet markant. Her har de danske klubber været bedre til omstillingen, men vi skal være endnu bedre til at markedsføre os i lokalsamfundene, holde åbent hus og ikke mindst være fantastiske til at tage imod dem, som har lyst til at prøve golfsporten for første gang, og vi skal være dygtigere til at favne alle typer.

-Kunderne er anderledes end i ”de gode gamle dage,” men heldigvis tyder vores analyser på, at langt, langt de fleste er tilfredse med forholdene i deres klubber. Nu handler det om information, information og atter information for at få gjort kål på fordommene og få flere ud i klubberne, og det er min klare overbevisning, at klubberne er parate til at yde den ekstra indsats, siger Morten Backhausen.

Morten Backhausen
Alder: 47 år. Fødested: Tjørring (Jylland).
Stilling: Direktør i Dansk Golf Union siden 2009.
Amatørkarriere: Europamester 1993. Kåret til Årets Fund 1993 af Politiken.
Professionel karriere: Fra 1995 til 2001 på Challenge Tour.

Billedetekst: Dansk golf skal være dygtigere til at favne alle typer af medlemmer, for i dag er kunderne anderledes end i de gode gamle dage, siger DGU-direktør Morten Backhausen.

Relaterede artikler

X
---------------------------------------------------------------------------------------------- Tracking Code: Standard (Asynchronous) "Retargeting" ----------------------------------------------------------------------------------------------