SELVTILLID VIA TRÆNING!

SELVTILLID VIA TRÆNING!

Af Anders Dahl Christiansen (tidligere succesfuld herre landstræner i golf og indehaver af www.trainyourbrain.dk).

Det er i flere omgange bevist, at man føler sig godt tilpas og får selvtillid, når man løber, styrketræner og på anden vis holder sig i god form. Fysisk træning giver styrke og udholdenhed, som i den grad er vigtig på golfbanen, men denne form for træning vil altså også kunne hjælpe dig som golfspiller på mentale parametre. På samme måde vil golftræning generelt også kunne hjælpe dig….

Se mere nederst i forhold til gratis træning fra Golf Avisens webside…..

Har du som ca. 95 % af golfspillere svært ved at styre kurven på slagene med din driver??? Har du problemer med at bolden skruer for meget mod højre??? Her kan ca. 90 procent nikke genkendende til, at deres dårlige slag med driveren ”slicer” mod højre (for en højre håndsspiller og modsat for en venstrehåndsspiller). Ca. 95 % af de spillere, der har problemer med at styre deres driver ved ikke, at den måde de holder på køllen er den største og direkte årsag til problemerne….

Teknisk træning – grebets indvirkning
Dit greb på golfkøllen har den største indvirkning på, hvordan dit køllehoved vender, når du rammer bolden. Har du som langt de fleste golfspillere et for ”svagt greb” vil du få en tendens til, at bolden ryger til højre. Når bolden hele tiden ryger til højre sørger din underbevidsthed for at lave rettelser i dit sving for at kompensere for at bolden primært ryger til højre. Man begynder nu at sigte mere mod venstre. Så starter bolden mod venstre og så er det jo kun fint, at bolden skruer lidt mod højre, så den kan ende midt i fairway. Over tid giver det så nye problemer. I forhold til en ret linje fra din bold ud til dit mål, vil det at sigte til venstre nu gøre at dit sving ind mod bolden skærer mere og mere på tværs af denne rette linje mod dit mål, hvilket vil forøge tendensen til at bolden skruer mod venstre. Vi er jo kloge, så nu begynder vi bare at sigte endnu mere mod venstre…. Og så eskalerer problemerne kun endnu mere….

Du bliver frustreret og begynder at lede efter et tip på ”Youtube”, som du håber, kan hjælpe dig. Måske finder du endda et tip, ”et quick fix”, som hjælper dig på den korte bane, men som måske forøger dine problemer på den lange bane… Efterhånden nyder du ikke din golf på samme måde, som du har gjort tidligere og i den sidste ende opgiver du golfen, fordi den ikke giver dig den samme glæde, som den gjorde tidligere….

Hjælpen var lige foran dine øjne
Tænk, hvis du havde taget en lektion med en anerkendt PGA-pro bare en gang om måneden?? Så havde denne PGA-pro sørget for løbende at tjekke op på dit greb, som i første omgang var skyld i dine problemer. Med et ”stærkt greb”, som for øvrigt intet har at gøre med, hvor hårdt du holder fast på køllen, var du måske slet ikke havnet i disse ”slice-problemer”, og havde langt oftere kunnet nyde følelsen af at ramme bolden lige i r…. Den følelse som i bund og grund gør, at golf føles fantastisk….

Den nye sæson
Jack Nicklaus er den spiller i verden med fleste Majors, og jeg har både læst og hørt fra flere steder, at han var MEGET opmærksom på at have sine basics på plads, inden han overhovedet bekymrede sig om, hvordan bevægelsen i golfsvinget burde være. Han vidste nemlig, at når basics som greb, opstilling og sigte var på plads, så blev selve svingbevægelsen betragteligt nemmere, og derfor startede han hver eneste sæson med at få sin træner, Jack Grout, til at tjekke op på disse basics. Når jeg underviser har jeg en ekstra basis ting, der helst skal være på plads i samspil med greb opstilling og sigte, nemlig afslutningen på svinget. En af verdens bedste golfspillere nogensinde Sam Snead, sagde nemlig altid, ”en god afslutning på dit sving, retter fejl i dit golfsving”. Desuden ved jeg, som uddannet fysioterapeut, at en god afslutning hjælper dit bevægeapparat, så din krop ikke anstrenges unødigt i forhold til dit golfsving.

Selvtillid via træning
Når disse basics omtalt ovenfor er på plads, vil du opleve flere slag, der er ramt rigtigt, og får du løbende træning på disse basics, kan du holde dem ved lige. Flere gode slag giver lyst til mere. Flere gode slag giver selvtillid, så du stoler mere og mere på dit sving, og på den måde får du bedre selvtillid via træning.

Gratis træning via Golf Avisens webside
Hvis du kunne tænke dig at lære om mere om gode basics i dit sving, som for eksempel om ”Et atletisk set up” eller ”Den sunde gode afslutning på svinget”, så kan du løbende via Golf Avisens webside få gratis træningsvideoer.

Se det gratis videotip ”Den sunde gode afslutning” via siden her:
https://golfavisen.dk/video-instruktion-den-gode-sunde-afslutning/#

Se det gratis videotip ”Et atletisk set up” via siden her:
https://golfavisen.dk/video-instruktion-et-atletisk-set-up/

Og skulle du have fået lyst til at ændre dit greb til et ”power greb” så kig forbi til en lektion, hvor vi ud over de tekniske parametre kan diskutere mentaltræning.

Relaterede artikler

X